Berapa Pulak Rakyat Nak Kena..?

Situs BandarQ
1.bpspot/-nv3Nc0YLF38/WD4SasEa7FI/AAAAAAAAiYk/PK7WdcPSumYAeifBbIFRrFfPo8cfF2JGgCLcB/s1600/keretamas.jpg" imageanchor="1" style="clear: left; float: left; margin-bottom: 1em; margin-right: 1em;">

Agaknya dah menjadi musim para menteri kini ni..! buka verbal duit..! duit..!

Bermula Jun 2018, semua model kereta gres yang dipasarkan di negara ini perlu dilengkapi ciri keselamatan dengan Kawalan Kestabilan Elektronik (ESC), kata Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai.

Beliau menyifatkan ESC sebagai alat menyelamatkan nyawa paling kos efektif pada masa ini dan kajian dari seluruh dunia juga mengatakan bahawa ESC sanggup mengelakkan sekurang-kurangnya 40 peratus janjkematian akhir hilang kawalan.

"Seperti yang kita tahu, Malaysia ialah sebuah negara tropika, hujan sepanjang masa, jalan raya agak licin manakala siasatan polis mengatakan bahawa lebih 45 peratus kemalangan maut ialah disebabkan tidak stabil atau tidak sanggup mengawal kenderaan.

"Oleh itu, kita memerlukan sebuah kereta yang stabil dan melalui alat gres ESC sanggup mengurangkan lagi risiko perlanggaran dengan memiliki kawalan lebih baik semasa situasi kritikal," katanya dalam sidang media selepas pelancaran "Stop The Crash ASEAN" di Litar Antarabangsa Sepang (SIC) di Sepang semalam.

malaysiakini/news/364605">sumber

Faktor keselamatan penting..! faktor kenderaan yang lengkap juga amat penting..! namun cara pemanduan merupakan asas kepada sebarang kemalangan..! seperkara lagi ialah permukaan jalan yang menyumbang kepada kemalangan pun jangan pulak dikesampingkan..!

Cuba tengok jalan di bandaraya Kuala Lumpur sendiri..! jalan yang berlubang lubang serta permukaan yang bergelombang pun merupakan penyumbang kepada kemalangan..! 

Sebab tu ramai kengkawan sinis kata - di KL bukan sahaja lubangnya berjalan jalan malah jalannya pun berlubang lubang..!

Yang ini menteri tak nak komen?

Lu Fikir La Sendiri!!!

Comments

Popular posts from this blog

Basah Tak Hidup Dek Puji..! Tak Mati Dek Keji..!

Faham Ke..?